Weekend! - Reisverslag uit Sakarya, Turkije van Ans Huppertz - WaarBenJij.nu Weekend! - Reisverslag uit Sakarya, Turkije van Ans Huppertz - WaarBenJij.nu

Weekend!

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg Ans

15 Augustus 2010 | Turkije, Sakarya

Na vier dagen studeren, heb ik net van een welverdiend weekend genoten.

Zaterdag zijn we met het grootste gedeelte van de Erasmusstudenten naar de Zwarte zee getrokken, om te genieten van een heerlijk dagje strand. Na een week in de sauna die Sakarya heet, hebben we genoten van een verfrissende duik in het koele (bijna niet zoute!) water en van lekker luieren op het strand. Hoogtepunt was het aanbod van de lokale reddingsbrigade om een ritje te maken met hun speedboat!

De reis er naar toe was trouwens ook best apart, omdat we met zijn allen maar net in de dolmus (=minibus) pasten, en dus als sardientjes in blik naar het strand (en terug!) tuften.

Zondag was een wat meer culturele dag, aangezien Sakarya University een sigtseeing toer georganiseerd (en betaald!) had naar een Ottomaans dorpje.(Ottomaans tijdperk 1302-1920, het dorpje was van eind 19e eeuw). Een klein geschiedenislesje dus!

De reis er naar toe was al een belevenis, omdat dit dorpje Tarakli ergens hoog in de bergen ligt, wat inhoudt dat je 1 a 1,5 uur over een slechte weg slingert, met veel bochten en slecht asfalt. Maar wel mooi uitzicht :-). Het dorpje zelf was vrij verlaten - door de Ramadan en omdat er bijna alleen oude mensen wonen-, maar de huisjes zagen er wel aardig uit, zie foto's.

Ook hebben we nog gepicknickt in het bos boven het dorp en een kleine hike gemaakt (hmm hike, het duurde iets van 10 minuten tot begeleider – en hoofd taalcursus- Mustafa moe was, omdat hij door de Ramadan de hele dag nog niet gegeten had. (...of omdat hij geen zin had om bergop te gaan lopen). Op de weg terug zijn we nog langs een ambachtshuisje gereden, waar houten lepels werden gemaakt. Allemaal hebben we er een als souvenier meegekregen.

Het was een leuk weekend!

Tot gelecek hafta! (=volgende week)

PS1: Alwin, bier heet in het Turks inderdaad bira. Efes is het bekendste Turkse merk, smaakt prima!
PS2: Richard, google translate heeft het over ‘het gebruik van een vertaler’ en ‘een Turkse Tik O’. Dusss...ik heb echt geen idee wat er staat!

• 15 Augustus 2010 - 17:52

Mirjam:

Jeetje, dat ziet er allemaal al heel erg leuk, gezellig en mooi uit! Hier in Nederland is het kil en koud, dus ben dubbel jaloers! Jasper is net in de trein weer naar huis! We hebben een relaxed weekend gehad in Amsterdam. Succes met studeren weer komende week!
    groet, mirjam

• 15 Augustus 2010 - 18:34

Hallo Ans,
    Weer even een klein berichtje in de hoop dat "het zuur kijkende mannetje" niet zomaar in mijn tekst terecht komt.
    Want dat was echt niet de bedoeling.
    Ik vind dat je het echt goed getroffen hebt met je medestudenten, ook al is dit niet bij voorbaat zeker.

Ik hoop dat je echt profiteert van het echte Turkse leven en er veel van opsteekt.

Groetjes,
    Francy

PS: de tekst van Ricahrd zal ik aan een Turkse collega verder geven
    voor vertaling.

• 16 Augustus 2010 - 09:31

Richard:

Hmmz toch grappig dat Google translate zijn eigen teksten niet begrijpt. Mijn Turks is ook niet wat het geweest is.

• 16 Augustus 2010 - 11:36

Ernst:

Hey Ans! Klinkt heel gezellig allemaal. Volgens mij kom je veel te weten over het Turkse leven. Zijn er daar eigenlijk meer erasmussers die naar Bogazici gaan? En nog een tip: als je een hostel nodig hebt na Sakarya zou ik beginnen met zoeken, ben er nu al een paar tegengekomen die volgeboekt zitten.

• 16 Augustus 2010 - 12:00

Truus:

Leuk verhaal en leuke foto's Ans. Ik hoop dat je Turks de komende week met sprongen vooruit gaat. Is handig als je met je neef wilt corresponderen!
    Succes ermee.

• 16 Augustus 2010 - 17:41

Lilian:

Hey Ans, Leuke foto's en leuk verhaal.
    Succes met je studie Turks en we lezen weer met veel plezier je volgend reisverslag.

• 17 Augustus 2010 - 10:33

Dienge Broar:

Merhaba, leuk um te huure dat t got bevilt doa! Sjun foto's diese gemaad has. Is dr ging plaats vrij bij dee taalcursus? Ich dink dat dat meschien git vuur dr Richard is:P Die zin in t knoebelen Turks gift aan wurrum:P
    Wees gegroet ich bin wer voet! Adieje

• 17 Augustus 2010 - 15:26

Ans Huppertz:

Hey!

Even voor al mijn lieve familie: Richard is een Richard uit Tilburg, en niet neef Richard ;-). Ik denk dat neef Richard momenteel vooral zijn Duits aan het verbeteren is :-p

• 17 Augustus 2010 - 16:40

Ans,bedankt voor de tip.
    Ik zal de turkse tekst nu maar voor me zelf houden.

Maar vraag aan je broer of die niet gewoon "hello" kan zeggen.

En zet hem op voor de Turkse cursus !!!

Groetjes,

Francy

• 17 Augustus 2010 - 16:48

Francy:

Ja, Ans ik kom nog even terug.

De zin: Wees gegroet ich bin wer voet!, zal me altijd bijblijven !!!!

Het is een TOPPER !!!!!

• 18 Augustus 2010 - 19:08

Oma Paffen :

Ans wat heb je ,mooie foto's gemaakt.
    Een heel leuk verhaal.
    Ik maak uit het verhaal
    op dat het je heel goed bevalt.