Tatil gunler: Syria :-) - Reisverslag uit Aleppo, Syrië van Ans Huppertz - WaarBenJij.nu Tatil gunler: Syria :-) - Reisverslag uit Aleppo, Syrië van Ans Huppertz - WaarBenJij.nu

Tatil gunler: Syria :-)

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg Ans

13 Januari 2011 | Syrië, Aleppo

Even een berichtje vanuit Aleppo. Inderdaad, ik ben in Syrie!, en ik kreeg mijn visum verassend gemakkelijk aan de grens :-). De grenswacht begon nog bemoedigend met ' Holland, big problem', maar twee minuten later mocht ik al gaan betalen (dat doe je apart bij het bankkantoor :-p), om tien minuten later de trotse bezitster van een Syrisch visum te zijn. Volgens mij heeft de buschauffeur de grenswacht nog een paar Syrische dollars toegestopt om wat vaart te maken met de laatste stempels, maar het was definitief JA.

Sowieso was de grenstocht een verhaal apart, met veel wachten totdat de grens even open ging, waarna auto's en vrachtwagens van 5 kanten zich door de poorten probeerden te dringen. Gelukkig bleek de buschauffeur de nodige ervaring te hebben om ons 7en zo snel mogelijk over de grens te krijgen, inclusief handig stuurwerk om alle wachtende vrachtwagens en door voordringende auto's heen, en het onderhouden van goede contacten, en met abi's (=grote broer) aan beide kanten van de grens (en natuurlijk wat bekertjes water als dorstlessers...). Wel zagen we nog hoe een kist mandarijnen van een bus voor ons een paar mandarijnen lichter werd gemaakt tijdens de invoercontrole in Syrie, dit tot grote afkeuring van mijn Syrische medepassagiers.

Antakya was trouwens ook een leuk, klein stadje, met een prachtige wijk met smalle straatjes en oude, Ottomaanse huizen. Je kunt merken dat het van oudsher een grensstadje is waar verschillende culturen samenkwamen, zowel door de mix van Turkse en Arabische opschriften als door de tal van moskeeen, kerken (Katholiek en Orthodox) en een synagoge. Verder een erg leuke, drukkige bazaar. Een erg leuk momentje was toen ik wat foto's van het leven rond de bazaar aan he maken was en een vrouw nieuwsgierig kwam vragen wat ik nu eigenlijk aan het fotograferen was. Na een kort, grappig gesprekje met de hele familie (man, iets oudere moeder en vader) nog even een foto gemaakt, waarbij vader zijn ietwat tegenstribbelende vrouw vastbesloten om de nek sprong om haar ook op de foto te krijgen :-)

Sowieso had ik profijt van mijn kunde van het Turks (die echt nog heel basic is), ook bij een erg leuk gesprek met een ober, met onderwerpen varierend van vergelijkingen tussen Antakya en Istanbul (Antakya is beter ;-)), zijn ervaringen met het kopen van een auto (afzetters in Istanbul :-p), het bouwen van een huis (stiekum nog best duur, al doe je het zelf), Syrie en reizen daarzo (handelaren daar zijn ook afzetters,ze vragen overal geld voor, van het openen van een deur tot aan het zetten van een stempel) en het genot van gratis cay (=thee, heerlijk :-)). Mocht je je het afvragen, het was gewoon een nette, getrouwde man en van middelbare leeftijd, het was geen versierpoging of poging de rekening op te leuken :-p. Hij had volgens mij gewoon weinig te doen en had schik in het gesprekje.

Dus...ik heb twee drukke dagen achter de rug met veel nieuwe indrukken. Op het moment speelt Syrie tegen Japan op het Aziatische kampioenschap, en zo te horen hebben ze net gescoord :-p

Aleppo'dan gorusuruz!

O ja, en dan heb ik nog de ochtendlijke kerkdienst in het kleine katholieke kerkje (toen ik ging: 2 gelovigen...) in Antakya en het ronselen voor 'speciale' bustickets in Adana niet genoemd

  • 13 Januari 2011 - 19:09

    Lilian:

    Hey Ans,

    Dat is inderdaad erg snel gegaan.
    Je hebt op die 2 dagen wel weer flink wat indrukken opgedaan.
    Amuseer je en let goed op jezelf.

    Groetjes

  • 13 Januari 2011 - 19:26

    Patty:

    Hallo Ans,

    Fijn dat je Syrië bent binnen gekomen, ik wens je een goed verblijf daar.Ik heb genoten in Istanbul en vond het leuk om te zien waar jij woonde.

    Groet Patty

  • 13 Januari 2011 - 19:44

    Truus:

    Tjonge, tjonge. Dat heb je 'm maar weer mooi geflikt. Volgens mij gedraag jij je in het verre buitenland heel charmant :P
    Net als in Istanbul is er in Antakya een heel leuke bazaar, lees ik. HEEL INTERESSANT (hé Patty). Wie weet waartoe dit nog leidt. Veel plezier en hou ons op de hoogte. Jouw huidige verslag kwam geheel overwacht en was hartstikke leuk om te lezen!!!!

  • 13 Januari 2011 - 21:09

    Ellis:

    Wow, dat gaat snel. Ben benieuwd wat je van Syrië vindt. Ik heb er niet echt een beeld van, ben dus benieuwd naar de foto's. Geniet van je laatste dagen! In Nederland wil je voorlopig in ieder geval niet zijn. Het is hier de afgelopen 48 uur wel 2 uur droog geweest namelijk.

    Aleppo'dan gorusuruz! (wat het ook moge betekenen)

  • 13 Januari 2011 - 21:13

    Ellis:

    Oh, ik zie dat Aleppo een plaats is.
    Den Haag'dan gorusuruz!

  • 13 Januari 2011 - 21:35

    Mischa:

    great to read you made it. trip sounds really interesting =)

  • 13 Januari 2011 - 22:08

    Pieth:

    Hallo Ans,
    Gefeliciteerd! Je bent binnen. We hopen dat Syrie je brengt wat je er van verwacht. Veel plezier.

  • 13 Januari 2011 - 22:08

    Francy:

    Hey Ans,
    Zoek je een sjeik ???

    Ik heb een paar adressen, maar het moet wel geheim blijven......

    Amuseer je daar goed !!!!

  • 14 Januari 2011 - 09:30

    Mirjam:

    Ook ik heb exact dezelfde reis gemaakt vanuit Atakya. Wat trouwens echt de moeite waard is in de buurt van Aleppo, is Apa Mea. Kleine versie van Palmeyra in het zuiden. Veel plezier nog de laatste week!
    x

  • 14 Januari 2011 - 15:44

    Jasper:

    @Francy En waar zou ze dan precies een sjeik voor nodig hebben?

    ;)

  • 15 Januari 2011 - 18:30

    Francy:

    @Jasper,
    Ze hebben er een goed pensioenfonds.
    Maar je moet er wel blijven, want Nederland heeft geen contracten met syrie afgesloten.

    Maar het was maar een grapje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Syrië, Aleppo

Exchange Istanbul

Studeren in Istanbul @ Boaziçi University

Recente Reisverslagen:

18 Januari 2011

Syria is beautiful!

13 Januari 2011

Tatil gunler: Syria :-)

11 Januari 2011

Semester ten einde...

12 December 2010

Nieuws vanuit Istanbul

11 November 2010

Update
Ans

Studeren @ Boaziçi University in Istanbul

Actief sinds 28 Juli 2010
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 22310

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2010 - 22 Januari 2011

Exchange Istanbul

Landen bezocht: