Test, weekend en nog meer indrukken - Reisverslag uit Sakarya, Turkije van Ans Huppertz - WaarBenJij.nu Test, weekend en nog meer indrukken - Reisverslag uit Sakarya, Turkije van Ans Huppertz - WaarBenJij.nu

Test, weekend en nog meer indrukken

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg Ans

29 Augustus 2010 | Turkije, Sakarya

Zo, het is weer eens tijd voor een wat uitgebreidere update.

Woensdag hadden we een heuse tussentoets, en de docenten probeerden ons al de hele week duidelijk te maken dat we die toch echt serieus moesten nemen. Schijnbaar zijn examens in Turkije heel belangrijk, omdat ze onder andere bepalen naar welke universiteit je gaat, welke studie! je mag gaan doen, en zelfs of je mag promoveren (PHD). Uiteindelijk was de test best eenvoudig, en haalde iedereen bij het spreekgedeelte zelfs een score van 85-100%; hoezo grade inflation...

Ook best maf, toen we om half 2 in de nacht na de aftertest ‘party’, van Ozan’s (ESNer) huis naar de campus wilden gaan lopen, stond er opeens een vriend van Ozan, een Engels docent aan de universiteit, voor de deur die iedereen naar huis bracht. Je hoort mij natuurlijk niet klagen...maar het schijnt hier best normaal te zijn dat je een vriend belt die nog wel even tijd heeft om je gasten naar huis te brengen...al is het midden in de nacht.

Zaterdag hebben Theresa (Tsjechische) en ik enkele woonwijken van Sakarya verkend. Het valt op dat sommige delen redelijk arm zijn hier.

Een wijk leek net een dorp, er stonden overal kleine veldjes tussen de huizen, er reden kleine tractortjes, en de voornaamste bezigheid leek de productie van rieten handbezems te zijn.

Een andere wijk had betere huizen, maar hier viel op hoe conservatief Sakarya is. 1 op de 8 mensen droeg een burka, en de anderen droegen zonder uitzondering een hoofddoek, ook de jonge mensen. Het was duidelijk te merken dat hier niet vaak toeristen komen, want hoewel sommigen heel vriendelijk goedendag, ‘hos geldenis’, zeiden, of ons de weg wilden wijzen, keken velen ook erg argwanig. We hebben dan ook niet veel foto’s gemaakt. Erg schattig was een Turks jongetje dat in het Turks vroeg welke taal we wel niet spraken.

Ook in het centrum valt op dat de winkeltjes echt klein en overvol zijn en er redelijk wat hetzelfde verkopen. Zo heb je een heel straatje met boekwinkeltjes, en letterlijk op ieder kruispunt staat wel een kiosk. Echt een voorbeeld van ‘perfect competition’, hoewel ik me wel afvraag hoeveel (of weinig) die winkeltjes ieder omzetten.

Verder heb ik zaterdag mijn telefoon geregistreerd (alle telefoons moeten in Turkije op naam staan...). Ik begin de Turkse bureaucratie al een beetje door te krijgen....gewoon een (zo groot mogelijke...) stapel papieren op hun bureau deponeren, dan lijkt het net alsof je precies weet wat ze allemaal nodig hebben, en hebben ze geen zin meer om nog nieuwe documenten erbij te verzinnen ( de telefoonmaatschappij nam bij ieder van ons met meer of minder documenten genoegen...)

Vandaag (zondag) hebben we een trip langs Iznik, Bursa en Yalova gemaakt. Iznik en Bursa waren de culturele componenten, met Griekse pottery, Ottomaanse gebouwen en een aantal moskeeën. De moskeeën zijn echt heel erg mooi van binnen! Wel moeten vrouwen natuurlijk hun schouders (en afhankelijk van de moskee ook hun hoofd) bedekken. Op de terugweg zijn we nog langs Yalova gereden, een stad aan de zee van Marmare, waar we met zijn 5en nog in een opwelling zwemspullen hebben gekocht en een half uur in zee hebben gezwommen.

Morgen is een feestdag, dus hebben we nog een vrije dag.......lekker naar het strand. Heerlijk!

Iyi aksamlar!

PS: Voor deze feestdag, de dag van de overwinning (op de Grieken, 1922) hangen veel Turken de vlag uit...en erg grote vlaggen! Aan onze dorm hangt een enorme vlag, ook voor het raam, zodat het binnen net het red light district is!

• 29 Augustus 2010 - 19:50

Ellis:

Leuk verhaal weer!
    Het stuk over alle winkeltjes doet me erg aan Oeganda denken. Na 3 maanden was ik er nog steeds niet achter hoe mensen met slechts 2 klanten per dag kunnen overleven (en of ze niet beter iets anders kunnen gaan doen?).

• 29 Augustus 2010 - 20:15

Truus:

Een verhaal met foto's van het echte, niet toeris- tische Turkije. Jouw weblog blijft hartstikke leuk om te lezen! Knap van jou, zoals je je weblog tot nut toe bijhoudt.

• 29 Augustus 2010 - 20:34

Francy:

Hallo Ans,

Ik hoop dat ik weer niet de eerste ben (maar ik denk wel en de volgende keer zal ik een keer overslaan.

Maar de zin: we hebben dan ook niet veel foto's gemaakt is echt niet nodig

Jullie waren met twee.

Die truc heb ik heel veel toegepast in HaÏti.

Je vriendin gaat gewoon ergens staan op de plek waar je de foto wilt maken (wel even uitrekenen).

Je maakt de foto net iets daarnaast.

Daar heb ik tot nu toe nooit geen moeilijkheden mee gehad.

het lukt voor 95%

Succes met de fotos !!!

• 29 Augustus 2010 - 21:37

Francy:

Ik heb een belanrijk onderdeel vegeten.
    Op het moment dat je de foto maakt doe je "zoef met de hand"
    naar links of naar rechts.

Als ze naar links moeten doe je "zoef" naar rechts,
    en als ze naar rechts moeten, doe je "zoef" naar links.

Het lukt altijd !!!!

• 30 Augustus 2010 - 07:39

Oma :

Ans wat heb je geboft met je kamer. Het lijkt wel op een vakantie met alles wat jullie zien.
    heel veel succes met de curses.

• 30 Augustus 2010 - 17:43

Saskia:

Ha die Ans,

Heb in 1 x alles gelezen. Leuk! Ik zou graag eventjes met je ruilen behalve dan die momenten dat je zwerfhonden tegen het lijf loopt. Daar zou ik geloof ik in blijven.. Maar als ik die facebook foto's van de zee, de gezellige mensen en bv. het schitterende Istanbul zie.. Geniet er van. Tot de volgende mail, liefs van Saskia

• 01 September 2010 - 18:16

Lilian:

Weer een leuk verhaal om te lezen en mooie foto's.
    Je bent bijna een maand in Turkije en je hebt ondanks de studie Turks (die ook veel tijd vergt) al veel gezien en indrukken van het echte Turkije gekregen (dus het niet toeristische.
    Ben alweer benieuwd naar je volgend reisverslag.