Nieuws vanuit Istanbul - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Ans Huppertz - WaarBenJij.nu Nieuws vanuit Istanbul - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Ans Huppertz - WaarBenJij.nu

Nieuws vanuit Istanbul

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg Ans

12 December 2010 | Turkije, Istanbul

Hier weer een berichtje – na wat support via email ,-). Het lijkt ook hier nu winter te worden, met gisteren zelfs een flinke storm en hagelbui!

De afgelopen drie weken waren vol met examens en opdrachten (lees studeren, studeren, en nog meer studeren). Ik moet zeggen dat het Nederlandse ritme bijna op luieren lijkt, als je ziet wat ze hier allemaal verzinnen om je bezig te houden :-p

Wel is er een soort zondagse kooktraditie ontstaan, waarbij we met een groep iedere zondag om de beurt koken....het begon met soep, via Duitse pasta (bestaat die??? Schijnbaar wel :-p), naar echt Amerikaanse burgers met kaas... dus ik begin tegenwoordig in ieder geval welgevoed aan de nieuwe week :-p

Tussendoor heb ik ook mijn eerste klassieke concert bijgewoond, Midori, een Japanse violiste met begeleiding van man op de vleugel. Dat was echt buitengewoon mooi, je zou het bijna ‘betoverend’ kunnen noemen (eerlijk gezegd boven verwachting :-)). De universiteitscampus, in een 19e eeuwse omgeving, droeg ook zeker bij aan de sfeer...

Ook ben ik afgelopen donderdag naar een religieuze viering van sufi geweest (ook wel bekend als de whirling derwish). Dit was ook heel speciaal, aangezien deze mensen – het is een soort kloosterorde van voornamelijk Islam, maar ook met invloeden van andere godsdiensten- na de preek in een soort trance gaan, god aanroepen en daarna een uur gaan dansen (lees rondjes draaien) om zo dichter bij god te komen. Het is moeilijk uitleggen als je het niet gezien hebben, maar zeker een speciale ervaring, zie internetfoto.

O ja, in Kurban Bayram heb ik met Ellis een weekje gereisd, en eigenlijk vooral gehiket. Super weer, echt heerlijk. Wel hebben we aan de lijve ondervonden dat in Kurban Bayram (=offerfeest) letterlijk heel Turkije gaat reizen, dus dat er geen bus- of treintickets meer te krijgen zijn vanuit Istanbul. Dus met een tussenstop in Bursa via Antalya naar eindbestemming Kalkan, en later via Fethiye en Adyin weer terug naar Istanbul...het was bij elkaar best een aardig reisje.

Wel leuk was dat we met de boot naar Bursa gingen, waar we een tussenstop van een dag gemaakt hebben om Uludag (= grote berg) te bedwingen (lees: met een kabelbaan omhoog ;-)). Hoogtepunten waren een ijskoude beek (lees: op blote voeten naar de overkant) en een picknickende familie die ons op wijn trakteerde.

De dolmusrit tussen Antalya en Kalkan was ook een belevenis op zich, omdat we een bus troffen die (alle?) dorpjes in het achterland aandeed, wat een mooie blik gaf op het niet zo toeristische, agrarische leven in dit deel van Turkije.

Rond Kalkan hebben we twee etappes van de Lycian way gelopen, echt mooi, prachtig zeezicht en zo zonnig dat we korte mouwen hadden in november! Hoogtepunten waren schildpadden!, een rotsklauterpartij (he Ellis :-p) en een Lycisch aquaduct dat we onderweg in the middle of nowhere tegenkwamen. Ook voelt het erg goed om na 7 uur stevig zwoegen op het strand van Patarra moe maar voldaan met een blikje gekoelde drank naar de zonsondergang te kunnen kijken. Verder hebben we nog een goede portie cultuur gesnoven, met een bezoek aan de oude stad van Xanthos en aan de tempel van Letoon, zie foto’s.

Zo, tot zover enkele belevenissen in Turkije....gorusuruz (=tot ziens)!

• 13 December 2010 - 00:10

Francy:

Ja, il hoor al lang in mijn nest te liggen !!!

Maar dit verhaal was werkelijk geweldig.

Alleen zou ik alles niet meer overdoen !!!

Inmiddels heb ik een CD van "Midori" voor je besteld en dat word gewoon je verjaardags cadeautje voor 2011.

Dat lijkt me een leuke herinnering aan Istanboel, maar niet erg origineel.

Ik hoop dat je er bij blijft van genieten en tot gauw.

• 13 December 2010 - 07:54

Ellis:

Die klimpartij was inderdaad heroïsch (en wordt in mijn gedachten alleen maar heroïscher).

Goed te lezen dat ze je aardig bezig houden. Houden zo ;).

• 13 December 2010 - 12:18

Lilian:

Hoi Ans,

Ondanks je drukke studie heb je toch nog wat tijd gevonden om ons weer van een prachtig verslag en geweldige foto's te voorzien.
    Geniet de tijd dat je nog in Istanboel verblijft met volle teugen.

• 13 December 2010 - 13:15

Truus:

Zie je wel. Er wordt zelfs tot na middernacht gewacht op een verhaal van jou. Ben het helemaal met Francy eens; wat een geweldig verhaal. En dat na middernacht!!
    Helaas is dit waarschijnlijk alweer je laatste verslagl, want het einde van je verblijf in Istanbul komt nu razendsnel dichterbij. Of mogen we toch nog hopen op een allerlaatste, afsluitend verhaal? Tot gauw.

• 13 December 2010 - 14:07

Richard:

Gave foto's!

• 13 December 2010 - 18:26

Re-Hallo Ans,

Ik kom hier misschien met een belachelijke vraag: wordt er in Turkije ook schildpadden soep gegeten (zoals in Haïti) ? Zo niet, is een schildpad er ook een huisdier ? Zo niet, doen ze aan overwinteren ?

Als dit wel het geval is, hoe plannen ze het zelf om een lege maag te hebben gedurende ong. 5 maanden ? Ja, voor mij is het altijd een raadsel geweest (veel meer als de marmotten).

Misschien dat je me daar een antwoord op kunt geven, want die foto was héél mooi!!!!

• 22 December 2010 - 17:22

Oma:

Hallo, Ans

Ik Heb van mama gehoord dat het met de studie prima gaat.
    Met mij is nog alles goed.
    Wij hebben hier een forse winter.
    Bijna elke dag sneeuw vegen.
    Kerstavond ben ik weer bij jullie,
    ik zal je missen.

Groetjes van oma

• 10 Januari 2011 - 00:33

Hey Ans,

Dit is dan ongeveer het einde van je verblijf in Istanboel.
    Ik hoop toch dat je aan je moeder de mooiste plekjes zal tonen.

Alhoewel: in 4 dagen is dat erg moeilijk !!!

Maar geniet volop van je laatste 2 weken !!!!