Indrukken na een week college - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Ans Huppertz - WaarBenJij.nu Indrukken na een week college - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Ans Huppertz - WaarBenJij.nu

Indrukken na een week college

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg Ans

03 Oktober 2010 | Turkije, Istanbul

Daar ben ik weer...

Deze week is de uni echt van start gegaan. Ik heb nu 6 vakken, en de meeste zijn ook echt interessant: mensenrechten, vrouwenemancipatie, ontwikkelingslanden, financiële crises, economische geschiedenis en een beetje Turks, het komt allemaal aan bod...Verder heb ik iedere dag (behalve vrijdag) redelijk wat colleges, en ik vrees dat zoals het er nu uitziet, ze op Bogazici wat meer werk (lees: papers, opdrachten en participatie) verwachten dan in Tilburg. We zullen wel zien hoe dat uitpakt....

De registratie voor die vakken (vorige week maandag) was trouwens ook nog een verhaal apart. Om 10 uur ’s ochtends ging een online systeem open, waarna 50.000 studenten zich voor vakken probeerden in te schrijven... laten we het er op houden dat dit niet voor iedereen soepel verliep: verkeerd wachtwoord, alle quota’s (ja....ze werken hier echt met quota’s !) zaten vrij snel vol, docenten gaven geen consent (=toestemming, voor sommige vakken moet je een motivatie naar de docent sturen!). Voor mij ging het wel redelijk soepel, maar Friederieke (Duits huisgenootje) had begin deze week nog maar twee vakken....(ik geloof dat ze nu op vier zit).

Ook keek onze Turkse huisgenoot Cuneyt een beetje verbaasd toen hij Friederieke en mij maandagochtend om 10 uur midden in de gang aantrof -met onze computer zo dicht mogelijk bij het internetmodem- om maar een goede verbinding te hebben.

De universiteit is erg mooi, vooral de Zuid-campus die historische gebouwen heeft en een ongelofelijk mooi uitzicht op de Bosphorus. Ideaal is natuurlijk dat zowel de Noord- als de Zuidcampus op twee minuten loopafstand van mijn huis liggen :-). Verder heeft de uni verschillende kantines, sportvoorzieningen (zoals een zwembad en zelfs een atletiekbaan, joepie :-)) en zelfs een kleine bioscoop. De andere studenten – Turks en exchange- zijn tot nu toe ook allemaal erg aardig, dus dat belooft veel goeds...

De wijk waar ik woon is prima, een wijk met veel studenten en gezinnen. Ook kwam ik er vandaag (=zondag) achter dat mijn wijk – Rumeli Hisarustu- vernoemd is naar het hisar (=fort) dat er direct onder aan de Bosphorus ligt (zie foto’s).

De stad Istanbul bevalt tot nu toe ook erg goed, maar heeft wel veel verschillende gezichten. Zo heb je de meest mooie gebouwen, de meest luxe winkelcentra van 6! verdiepingen, waar je een plattegrond nodig hebt om de juiste winkel te vinden, maar kom je in zijstraatjes ook heel slechte panden en armoedige huizen tegen. Je ziet gegoede Istanbullers, gladde zakenmensen, maar ook mensen die wat geld proberen te verdienen met het op straat verkopen van rijst, mais, fake portemonnees, en de allerarmsten zelfs met de verkoop van pakjes zakdoekjes. En natuurlijk, langs hele oever van de Bosphorus, en zelfs op sommige bruggen, zijn er mensen aan het vissen. Nu moet ik zeggen...balik ekmek (= broodje vis) is wel erg lekker!

Ook ben ik – zoals Jasper al verklapt had- vorige week nog op reis geweest. Samen met Jonas, een Duitse Erasmus-student, ben ik 4 daagjes richting Zwarte zee getrokken. De reis was erg geslaagd: we hebben Safranbolu bezocht, een heel mooi dorp met veel Ottomaanse huizen, en Amasra, een stadje half op een eiland bij de zwarte zee (het uitzicht vanaf het dakterras van ons pension was grandioos...en het strand was ook prima!). Ook leuk was dat we in Amasra nog 5 Duitsers troffen, en dus twee gezellige dagen met hun doorgebracht hebben - inclusief picknick op ‘ons’ dakterras - zie foto’s.


Tot de volgende keer! Iyi aksamlar!

PS1: @ Francy, jammer dat het voor Zwitserse studenten moeilijker is om op uitwisseling te gaan, maar het is toch echt een keuze van de Zwitserse overheid: ‘Zwitserland doet officieel niet mee, maar het is echter toch mogelijk om via een soortgelijke beurs (die door de Zwitserse regering ook Erasmus-beurs wordt genoemd) deel te nemen aan een uitwisseling.’ Turkije is ook geen lid van de EU, maar heeft er (gelukkig :-)) voor gekozen om wel deel te nemen aan het Erasmus programma...

PS2: Is inderdaad mijn tante Lilian (neem ik tenminste aan :-p)

PS3: Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik vind het erg leuk om ze te lezen!

PS4: Istanbul is inderdaad nu culturele hoofdstad. Dat is ook goed te zien in de stad, omdat er van alles georganiseerd wordt, en er ook verschillende gebouwen in de steigers staan om gerenoveerd te worden.

  • 03 Oktober 2010 - 20:45

    Truus:

    Ik dacht al: het is wel heel erg stil aan de overkant. Na lang wachten dan toch eindelijk een bijgewerkte weblog.
    Nu ik je foto's heb gezien, groot gelijk had je om nog naar de Zwarte Zeekust te trekken!
    Maar nu je studie. Succes met het uitdokteren van welk vak je eventueel toch niet gaat doen en welk vak daarvoor in de plaats moet komen. Als dat tenminste nog gaat lukken na het verlopen van de deadline.

  • 03 Oktober 2010 - 20:56

    Francy:

    Hallo Ans,
    bedankt voor al je kommentaar, maar ik ben er niet helemaal zeker van.
    Vorige week stonden er hier 2 blz. vol in de krant over het Erasmusprojecect.

    Maar één antwoord ontbreekt: nodig je ook oude tantes uit voor een verblijf in Istanboel.
    Zoals het nu uitziet kan ik nog mijn vlucht(aller-retour) zelf betalen en ook het hotel.

    Tot wanneer blijf je precies???

    Maar .....geniet volop van die unique gelegenheid om 6 maanden te verblijven in Turkije !!!!!!!!


  • 04 Oktober 2010 - 06:49

    Lilian :

    Ben inderdaad de tante Lilian.
    Zo te lezen krijg je het wel erg druk met je studie.
    Hopelijk blijft er nog genoeg tijd over voor leuke en ontspannende dingen.(heb je ook nodig).
    Veel succes en ben al benieuwd naar je volgende verslag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Istanbul

Exchange Istanbul

Studeren in Istanbul @ Boaziçi University

Recente Reisverslagen:

18 Januari 2011

Syria is beautiful!

13 Januari 2011

Tatil gunler: Syria :-)

11 Januari 2011

Semester ten einde...

12 December 2010

Nieuws vanuit Istanbul

11 November 2010

Update
Ans

Studeren @ Boaziçi University in Istanbul

Actief sinds 28 Juli 2010
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 22376

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2010 - 22 Januari 2011

Exchange Istanbul

Landen bezocht: